lördag 23 juni 2012

FO: Min pippikofta.

Alla bilder är tagna av min yngsta dotter!




Jag har VÄLDIGT svårt att vara naturlig på bild...
HÄR nere hade fickorna hamnat, om jag gjort några...
Mönster: Koftans Kofta.
Garn: Drops Karisma, turkos, senapsgul och marinblå. Skulle tro att det gick åt ca 700 g turkos, och kanske 100 g vardera av senapsgul och marinblå. Men är lite osäker på hur mycket det eg gick åt, har inte riktigt hållit koll på det.
Stickor: Oj, det var väl 4,5 tror jag, rundsticka och strumpstickor till armarna.
Storlek: Tja, den stickades till mig som drar L ca.
Svårighetsgrad: 2 av 5. Har ju gjort några stycken efter denna beskrivning nu, och tycker att den är genial och det är lätt och smidig att göra koftan/tröjan olika från gång till gång.
Nöjdhetsgrad: 4 av 5. Är nöjd med färgkombinationen, som var helt oväntad för mig (hade tänkt mig turkos med ljusgråa och mörkgråa ränder, men när jag skulle köpa garn till ränderna så kom jag hem med senapsgul och marinblå istället!).
Vad har jag lärt mig av detta projekt? Tja, framför allt har jag lärt mig något viktigt om garnet - Herre min je, vad det förändrades av blötläggning! Koftan stickades dryg 15 cm kortare än vad den är i färdigt skick! Därför sitter knapparna lite längre ner än vad jag tänkt, och den skulle inte ha varit så lång. Armarna var nästan lite korta (kan bli så när man sitter och stickar på nätterna när man eg borde ha gått och lagt sig... :-D), men blev så långa efter blötläggning att jag till och med kunde vika upp mudden längst ner. Och givetvis har även "midjan" hamnat lite längre ner än det var tänkt. Men även om jag är irriterad över hur mycket garnet och koftan förändrades efter blötläggning, så är jag också förundrad över hur annorlunda garnet blev. Det blev mjukare och känns liksom tunnare än när jag stickade, och plötsligt förstår jag varför detta garn ofta används vid flerfärgsstickning.

14 kommentarer:

  1. Synd med garn som inte beter sig som man vill. Jag tycker ändå att din kofta blev väldigt fin! Den är snygg med lite längd.

    SvaraRadera
  2. Koftan är hur som helst jättesnygg!!!
    Och du klär fint i den :-)

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder!!
    Och supermysig kofta!

    SvaraRadera
  4. Men gud vad fin den blev jag tycker du ska ha nöjdhetsgrad 5 av 5 !!Härliga bilder Superfin kofta att ha i sommar och i höst.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att den blev jättefin!!!

    SvaraRadera
  6. En bland de finare pippikoftorna. Härliga färger och annorlunda stuk.

    SvaraRadera
  7. Supersnygg! nu får jag lust att göra en långkofta jag också...

    SvaraRadera
  8. En kofta att vara klädd i, inför ett sotarbesök, haha
    kram Mia

    SvaraRadera
  9. Jag gillar den skarpt. Färgkombinationen är hur bra som helst.

    SvaraRadera
  10. Tröjan är jättefin och bilderna är helt fantastiska!! Ella är verkligen superduktig på det där :-)
    Kram

    SvaraRadera
  11. Jättefin och väldigt användbar ser den ut tt vara! Man får passa sig med alpacka och superwashgarner, men det gick ju bra för dig trots det! :)

    SvaraRadera
  12. Alltså, den ser så härlig ut! Och färgkombon blev mycket lyckad tycker jag. Ibland är det bra när det inte blir riktigt som man först hade tänkt sig!

    Fick lite samma storlekschock med lillskrotets gurkkofta - men där har jag mig själv att skylla till en viss del då jag medvetet stickat den på lite större stickor än rekomenderat, och barnet i fråga växer som ogräs så där reder det sig ju vad det lider.

    SvaraRadera