fredag 30 maj 2014

FO: Militärkoftan!


Så här blev den då, militärkoftan!



Den uppmärksamme läsaren av denna blogg, noterar kanske att det inte är jag som är iklädd koftan. Det är istället min äldsta dotter, och det beror helt och hållet på att när koftan var klar, så var den så vansinnigt liten på mig att vi höll på att skratta ihjäl oss. Tänk korvskinn, så fattar ni.

Mönster: Ett Dropsmönster, nämligen Woodland.
Garn: Svart Drops Alpaca och grön Drops Babyalpaca Silk, en tråd av vardera.
Stickor: Nr 4,5 och nr 5,5.
Storlek:  Ja, alltså, jag stickade den nedre delen i storlek L, och från midjan och uppåt, storlek M... Men Carro har storlek XS/S, såatte. Jag har ju inte mätt min gauge, jag antar att det är där felet ligger.
Svårighetsgrad: 2 av 5. Bara att följa mönstret, det var rätt skönt att inte behöva tänka så mycket! (Tycker jag ibland hör klagomål på Dropsmönster, men jag har sällan några problem med dem.)
Nöjdhetsgrad: En 3:a av 5. Tycker att själva koftan blev bra, det blev mycket bättre än jag trott med färgen tex. Och knapparna som jag egentligen tycker är rätt fula, passar alldeles utmärkt till den här koftan. Förutom justeringen av storleken, så gjorde jag bara två avvikelser från mönstret. Dels gjorde jag inga fickor, och dels så stickade jag axelklaffarna i dubbel mosstickning. That's it!

Enda problemet nu, är att jag inte har något nytt projekt på gång...

6 kommentarer:

  1. Åååh vad fin! Vilken tur att den snygga modellen var som gjord för den när det inte blev som du tänkt. =)

    SvaraRadera
  2. Ja den blev jättefin och tur att någon kunde ha den iaf ,nu gäller det att hitta ett nytt projekt eller hur , jag känner mig alltid så vilsen när jag inte har nåt på gång
    Ha det gott

    SvaraRadera
  3. så fin den blev och så fantastiskt bra den passar din dotter:) även om det inte var tänkt så, så var det en bra lösning:)

    SvaraRadera
  4. Å vad fin den blev! Färgen är ursnygg och det ser ju ut som att den sitter som ett smäck på dottern.

    SvaraRadera
  5. Den blev jättesnygg och den satt som ett smäck på dottern :) Hon passade kanonbra i färgen också.
    Det dröjer nog inte länge förrän du har något nytt projekt på gång :)

    SvaraRadera
  6. Men va?! Inte nöjd - släng dig i väggen ;-)))) Denna ska du vara supernöjd med, men kanske är det för att den inte passade dig du är missnöjd med -....;-)

    Tack för din snälla kommentar hos mig - värmde mitt lilla hjärta. Du är en av mina "äldsta" följeslagare och jag uppskattar mycket dina kommentarer.

    Kram kram och fortsatt skön helg.

    SvaraRadera