onsdag 2 april 2014

FO; Lacy Bay - virkad sjal



Vårljuset var jätteskarpt vid fototillfället, så det är lite varierande filter på bilderna...



Mönster: South Bay Shawlette. Tror detta är min fjärde South Bay!
Garn: Drops Lace, silke-alpacka. Mycket trevligt och användbart garn (hade det ju även i min Peacetröja!). Vet dock inte riktigt hur jag tänkte när jag valde färgen, för den tycker jag är så där. (Förmodligen så tänkte jag så här; "Om jag skulle ta någon färg som jag inte brukar, jag är så förutsägbar och väljer alltid samma!" Eller så valde jag färgen utifrån min dotters färger, är också ganska troligt eftersom jag gjort den till henne...)
Virknål: Nr 3, 3,5 och troligtvis även nr 4... Eftersom detta varit min "rese-virkning", pga lätt och litet och himla smidigt att ha med sig, så har jag lyckats med att ta med mig fel virknål vid några tillfällen. Innan jag blockade syntes det mer, men efter blockning så tror jag inte att någon skulle upptäcka det.
Storlek:  Den blev ca 160 x 70 cm stor, ganska mycket sjal på strax under 100 gram garn ändå.
Svårighetsgrad: 1 av 5. Svårighetsgraden i just denna version av sjalen, var att det är det tunnaste garnet jag virkat den i. (Och att ta med rätt virknål då.)
Nöjdhetsgrad: Definitivt 4 av 5. På Ravelry så ser jag att jag började med den i September 2011, men då har jag alltså bara virkat på den när jag varit iväg någonstans... Förutom nu sista veckan, då den på sätt och vis har fungerat som en rese-virkning, fast att jag inte har åkt någonstans. Däremot har min vanliga stick-plats varit borta pga renovering, så stickkorgen är undanskuffad och inte riktigt nåbar för tillfället.

3 kommentarer:

  1. Synes også dette sjalet var superfint. Du lager mye fint. så på den peacegenseren din og den var bare helt super. Gøy når ting blir bra. ;-)

    SvaraRadera
  2. Superfin! Nu blev jag så enormt sugen på att virka. Ska bara sticka färdigt socka nr 2 innan jag ens får lov att titta efter om jag har något lämpligt garn ;-)

    SvaraRadera