söndag 29 september 2013

FO: Spets- och volangtoppen!

Jaha, det har fotats idag, inga bra bilder men det får jag helt ta på mig själv... Jag är helt enkelt inte bekväm med att bli fotograferad, jag står hellre bakom kameran än framför! Sen ser det ju somrigt och fint ut på bilderna, men i luften var det typ 7 grader varmt, inte alls ärmlös-topp-väder...

Kunde ha börjat med volangen ett par cm längre ner.


"Blir det bra så här?"

Det är lite tyngd i volangen, men det går att få den att snurra.


Avslutade kanterna runt ärmhålen med virkade kräftmaskor.

Spetsmönstret är något vanligt lövmönster, inga konstigheter alls.

Och sist en bild som visar hur bekväm jag är med situationen.

"Nu måste det väl räcka!? Fryser röven av mig här!"
Mönster: Inget mönster, men Susie M's The Contiguous Method. Jag har inspirerats av Pergola Cardigan (by Maria Olsson), och April in Berlin (by ANKESTRICK), bland annat.
Storlek: Min storlek. M/L sisådär.
Garn: Drops Loves You #1, ett 50/50 % bomull - polyestergarn, och det gick åt kanske 200-300 gram.  (Måste antingen skaffa mig en våg, eller börja ha bättre koll på hur mycket jag gör åt på...)
Stickor: Knitpro nr 3,5 och virknål nr 3,5 till kräftmaskorna runt ärmhålen.
Svårighetsgrad: 2 av 5. Eftersom jag kör utan mönster, men med en metod, så provar man sig fram. Det kan hända att man repar upp en bit, men det känns inte så tråkigt som om man stickar efter ett mönster och stickar fel och får repa upp...
Nöjdhetsgrad:  Jovars. Jag funderade ju drygt halvvägs på att repa upp, eftersom detta nog inte är ett plagg jag kommer att använda. Och det tror jag fortfarande inte, och nu blir det ju dessutom det kalla halvåret. Men den kan väl få ligga i garderoben till nästa sommar, så får vi se.

Det som var roligt med detta projekt, var att klura ut hur jag skulle få det som jag ville ha det. Jag har alltså stickat vriden resår enligt The Contiguous Method hela axelsömmen så att säga, sen delade jag på arbetet och stickade framstycke och bakstycke för sig. Framstycket med spetsmönster, och det blev egentligen bara första bästa som låg i min stickkorg. Jag använde ett linne med rätt passform att mäta mot då och då, och då kunde jag också se när jag skulle öka för under armen. Det var ungefär som att sticka efter en mall. Sen var det bara motorväg ner, slätstickning rakt ner (förutom en eller två minskningar mot midjan). När jag kom till midjan, stickade jag några varv rätstickning, och på sista varvet ökade jag en maska i varje maska, dubblerade antalet maskor alltså. Och så rakt ner igen, till en avslutande rätstickad kant. Eller nej förresten, jag gjorde ju några förkortade varv baktill på volangen, så den är längre bak!

Betyg då, tja 2 av 5 kanske? Eller kanske 3 av 5. Det jag är missnöjd med, är egentligen inte relaterat till själva stickningen, utan mer till ett val av modell som jag inte är bekväm i, och att jag tappade intresset halvvägs, så jag kunde ha gjort mycket finare avslutningskant osv.

Garnet då. Det har legat i min garnkista sen det lanserades, och jag har inte haft något bra projekt för det förrän nu då. Har samma kvalitet i cerise, som jag har ett halvfärdigt virkat UFO i, och liksom de flesta (eller alla?) bomullsgarner så blir tyget eller vad man ska kalla det, hårt när man virkar med det. Stickning fungerade det bättre med.

Och om texten i detta inlägg är konstig, så beror det på att blogspot har fått för sig att jag skriver på engelska, och autokorrigerar allt jag skriver... Och jag har ännu inte hittat vart jag ändrar tillbaka!

7 kommentarer:

  1. Jaha, här kommer nya inlägg från Blenda... :-))) En nystruken topp! Alltså, jag fattar inte, ibland skriver du att du liksom är "nybörjare" på att sticka. För jag är så avis på alla saker du stickar och virkar utan mönster. Bara gör! :-))) Jag som alltid måste ha ett mönster att följa punkt och pricka!
    Toppen är jättefin i vilket fall, fesltig tycker jag! Skulle funka på på party! Tycker du den är mera du nu, eller känns det som innan?
    Kram! :-))

    SvaraRadera
  2. Wow ! Jätte jättefin ! Du är skitsnygg. Måste vara en härlig känsla att mönstret vuxit fram . Kul och grattis till härligt skapande
    Och du , jag tycker MYCKET om dina bilder .

    SvaraRadera
  3. Den är jättefin! Du är duktig som får till dina plagg så bra utan mönster. Jag kör ju också utan mönster för det mesta, men när jag inte får till det riktigt tröttnar jag.
    Och du är helskön som fotomodell, fina kort!!

    SvaraRadera
  4. Den blev jättefin! Tycker att du ska vara riktigt nöjd och det även med bilderna :)))

    SvaraRadera
  5. Jättefin! Det är roligt att improvisera fram ett passande plagg. Jag har exakt samma inställning som du till att bli fotograferad - ryyyys! :)

    SvaraRadera