torsdag 14 mars 2013

FO: One simple shawl

En enkel sjal färdig! Fotograferingen gick till som så, att jag vrålade till dottern att "Fort, ut och fota sjalen, innan ljuset försvinner!", och så sprang vi ut och så fotade vi hysteriskt i 2,5 minut, och så sprang vi in igen, för det var askallt. Funkade det med...






Mönster: Lägg upp 3 maskor, öka en maska på första maskan på varje varv, sticka rätstickning tills lagom stor!
Storlek: 230 x 70 cm cirka, ingen blockning på denna.
Garn: Drops Kid Silk, i lila, en ny bekantskap för mig. Det var trevligt att sticka med, och det är väldigt fin lyster i garnet, det är väl silket som gör det antar jag. Jag stickade med dubbelt garn, och det gick åt 100 gram, dvs 4 nystan.
Stickor: Rundsticka förstås, i storlek 8.
Svårighetsgrad: 1 av 5. Superlätt (som det mesta jag gör nuförtiden).
Nöjdhetsgrad: Det är väl en 3:a av 5 möjliga tror jag; gosig, varm, lagom storlek, fin färg, fin lyster. Det behöver inte vara avancerat för att vara lyckat, tycker jag! Först var jag lite orolig att den skulle bli för V-formad, men det blev riktigt bra när jag avmaskade. Jag testade en elastisk avmaskning, och det blev himla bra, det ska jag använda fler gånger.

3 kommentarer:

  1. Enkelt og nydelig. Nydelig model som kledde sjalet kjempegodt. ;)

    SvaraRadera
  2. Himla fin och verkligen snygg färg, bra kämpat i denna istid vi lever i ! :-(

    SvaraRadera