lördag 28 december 2013

FO: Småvarmt.

Lite småsaker har det blivit färdigställt! Först visar jag ett par freestylade raggisar, stickade från tån. (Vet inte vad det kallas, men man börjar med en liten fyrkant, sen plockar man upp maskor runt alla kanter, och så ökar man i varje sida tills sockan är lagom bred. Det är definitivt en fördel att ha tillgång till foten som ska ha sockan, när man gör den här varianten...)
 

Jag googlade efter en bra häl, har tidigare stickat några varianter utan att hitta någon favorit, men nu kan det vara så att jag faktiskt har hittat den! Jag landade på Cat's Sweet Tomato heel (möjligtvis fann jag den på någon av de bloggar jag följer...?) Den var simpel att göra, man behöver inte tänka så värst mycket så det funkade att göra den andra samtidigt som jag kollade på film, och jag tycker att den blev snygg!


Sockarna är stickade i Järbos Fuga.
Ett par virkade vantar i Drops Alpaca, min vanliga variant. Det skulle inte vara något tjafs på dem, MEN jag kunde ju inte låta bli att göra något, så det blev en liten volangkant runt handleden. Det fick godkänt, som tur var. 
 

Ett par raggisar till, som är gjorda efter detta dropsmönster, i Drops Karisma. (Jag gillar inte att resåren på översidan går så långt ner på sidorna på foten. Eller faktiskt, så gillar jag inte resår på ovansidan alls, när jag tänker efter.) Det är roligt att dottern som skulle ha raggisarna, båda paren alltså, gillade de freestylade bäst! Det gjorde jag också.
För övrigt ligger min Lace-Kid Silk-tröja i garnkorgen och väntar på att få peacemärket påsytt. Det är inte kul att sy på saker, så det ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan jag blir klar med det... Hoppas inte allt för länge. När jag virkat klart ett par vantar till, så ska jag göra en sjal till någon jag gillar tror jag.

4 kommentarer:

  1. Har också stickat tå-upp-sockor, men tycker det är "enklare" på något sätt att sticka "som vanligt" antaglligen för att det sitter så i fingrarna och man behöver inte tänka så mycket.....vanans makt. Men tå-upp är ju bra om man har garnrester som man vill göra mönster av i skaften. Tomathäl hann jag inte pröva på stickkursen, men jag har läst instruktionen och ser att det är enkelt att göra den. Ska pröva nästa sockpar....
    Gott slut och Gott Nytt År önskas.

    SvaraRadera
  2. Visst är det roligt att sticka sockor! Har precis stickat klart ett par och genast startade jag ett par till. Får se om jag testar tomathälen på detta paret...
    Jag önskar dej också ett Gott Nytt (Stick-) År! /Ann

    SvaraRadera
  3. Håller med dottern, dom freestylade är snyggare!!!

    SvaraRadera
  4. Fina sockar och vantar, perfekta julprojekt!
    Stickar också sockar som jag slipper "hålla koll på",så jag kan kolla tv samtidigt.

    Gott slut och Gott Nytt År på dig!
    Kram Susanne

    SvaraRadera