söndag 28 december 2014

FO: Tovade vantar (igen)


Mönster: Numera virkar jag bara på, men jag tror att jag fann mönstret första gången hos Frisky Frog. Jag brukar virka båda samtidigt, dvs jag gör samma moment på båda vantarna, innan jag gör nästa moment. Detta är för att då behöver jag inte notera ner tex hur många maskor jag lägger upp, eller hur långt jag virkar innan tummen osv. Samt för att då är risken minimal att jag står med två olika stora vantar när jag är klar... Och därför funkar det att virka vantar som "auto-projekt", mellan projekt där man måste tänka och vara fokuserad!
Storlek: Medium skulle jag tro.
Garn: Drops Alpacka Bouclé, 4 nystan per vantpar. Eller ja, det blir alltid garn över, så egentligen skulle jag tro att det går åt sisådär en 120 gram eller nåt totalt. Jag virkar löst med dubbel tråd, och tovar sen i tvättmaskin. Det nålfiltade hjärtat är gjort av ull i olika färger som jag bara lägger på lite hullerombuller och sen nålfiltar dit.
Virknål: Storlek 7.
Svårighetsgrad: 1 av 5. Detta är ett lämpligt nybörjarprojekt! Det svåraste denna gången, var att våga tova dem ordentligt. Jag fick köra dem i maskinen 4 gånger eller något, för att få ner dem tillräckligt i storlek och täthet. Note to self; Resultatet blir bättre om man kör dem tillsammans med något annat i tvättmaskinen, på 40 grader. Om man kör dem själva i maskinen, som jag gjorde de tre första gångerna, så gnuggas de inte tillräckligt mycket för att tovas ihop som man vill!
Nöjdhetsgrad: Jag gillar ju dessa vantar, de är riktiga tjocka och gosiga vintervantar, som ingen isvind kan blåsa igenom! 5 av 5 alltså.
 
De naturvita vantarna gjorde jag för att ersätta mina gamla, som efter 3 vintrar slitits ut i handgreppet. De rosa har jag fortfarande inte bestämt hur de ska dekoreras (för det ska de ju såklart), eller vem som ska få. Eventuellt att det blir min egen variant på Feministvantar...? Får se! :-)

6 kommentarer:

  1. Det låter jätteskönt med vantar som vinden inte blåser igenom. Själv kör jag med stickade vantar, där jag har stickat in ett foder, mer arbete, men resultatet är nästan vindtätt:) Är det vantar stickade i tunt garn (och fodrade), händer det att jag har på mig ett par innervantar och ett par yttervantar när det är riktigt kallt ute:)

    SvaraRadera
  2. Dom blev jättesnygga!!!! Har inte vågat mig på det där med att tova i maskin än men det får det bli ändring på :)

    SvaraRadera
  3. Jättesnygga och säkerligen riktigt varma också! Feministvantar låter som en finfin idé!

    SvaraRadera
  4. Jättefina vantar! Tovade vantar är kanon och precis som du påpekar kanon mot vintervinden.
    /God fortsättning!

    SvaraRadera
  5. Grattis i efterskott!

    Dina tovade vantar är lika fina som de brukar. Skall tänka på att tova ihop med annat, när jag gör det för första gången. Har ett tovningsprojet på gång, som skulle blivit färdigt till jul, men nu får jag sikta på nästa jul istället.

    SvaraRadera
  6. Fina vantar kan man inte ha för många av!

    SvaraRadera