fredag 19 september 2014

FO; Rosa koftan






Mönster: Inget mönster, men The Contiguous Method.
Garn: Drops Alpaca och Drops Kidsilk, en tråd av vardera (samma kombination i de grå kanterna).
Stickor: Nr 4,5.
Storlek:  Min storlek, så M/L.
Svårighetsgrad: 3 av 5. Själva metoden är ju lätt att ta till sig, det svåra är att veta när det är dags att ta in eller öka. Och så måste jag bli bättre på att göra snygga ökningar... Eftersom jag fortfarande måste koncentrerar mig när jag stickar efter den här metoden, så har jag inte lagt ner mycket fokus på "pynt", men en rad med falska flätor på varje framstycke fick jag till i alla fall!
Nöjdhetsgrad: En 2:a. Blev hemskt missnöjd när jag blockat den, ångrade mig som bara den eftersom den blev större och längre. Note to self: alpacagarn "växer" ganska mycket vid blockning. Och så är jag sjukt dålig på att blocka koftor, där har jag ett stort förbättringsområde... Nu har den legat till sig lite, så själva blockningen har blivit "mjukare" liksom, och det är mer OK om än inte som jag ville att det skulle bli. Men jag kommer nog att använda den i alla fall i vinter, för den är ganska tunn och ändå himla varm.

10 kommentarer:

  1. Tråkigt att du inte blev nöjd, den är ju fin att titta på. Gillar flätmönstret framtill.

    SvaraRadera
  2. Den ser jättefin ut, även om den inte blev som du ville.

    Jag gillar verkligen flätan och den kontrasterande kanten! jätefint! och jag tycker verkligen om passformen också!

    Jag kan förstå att du hade velat ha den lite mera kroppsnära, men den sitter väldigt bra nu också!

    SvaraRadera
  3. alltså jag tycker den blev hur fin som helst , stylish men ändå inte för" uppdressat " jag gillade också flätan som en fin detalj .

    SvaraRadera
  4. Jag tycker inte att du ska vara missnöjd,den blev jättesnygg!!! Håller med dom andra att det blev riktigt bra med dom falska flätorna.

    SvaraRadera
  5. Nöjd eller inte, jag tycker i alla fall att den är väldigt fin! =)

    SvaraRadera
  6. Jag håller med föregående. Tycker koftan blev jättefin!

    SvaraRadera
  7. Väldigt fin! Har själv upåplevt exakt det du skriver om alpacka att det tänjer sig och blir lååångt. Minns att jag en gång läste på en av mina Ravelryvänners projekt att tröjan hon stickat blev 40cm längre efter användning. :D Måste ju bara flina lite.

    SvaraRadera
  8. voine voine så fin - ja när ska det "bära åstad för mig" att sticka litet större projekt?! ;-))

    SvaraRadera
  9. Din kofta är jättefin!=0) Tycker du ska höja siffran på nöjdhetsskalan, du har stickat en vacker kofta med ett fint flätmönster som är effektfullt. Det är bara att gratulera!

    SvaraRadera
  10. Fin kofta. Gillar den rosa färgen! Det är så snyggt med tydliga kanter med hjälp av en mörkare färg. Inspirerande bilder! :)

    SvaraRadera