söndag 20 oktober 2013

FO: Lilla Gröna Sjalen

Och så var denna klar, fortare än jag hade trott - eftersom jag av misstag valde diagrammet för den lilla varianten när jag stickade framför en spännande film... Tja, så kan det gå! 

 Jag gillar verkligen det sirliga fyrkantsmönstret (eller, romber är det väl egentligen?) i den här sjalen!


Blockad.
Oblockad och ofästade trådar!

Och så här ser den ut "in action"!

Mönster: Girl's Best Friend, igen...
Storlek: Jag råkade alltså välja diagrammet för den lilla varianten och upptäckte inte det förrän jag nästan stickat klart den delen av sjalen, och då vägrade jag att repa upp och göra om. När jag maskat av så kändes den pytteliten, men eftersom jag har ett gäng syskonbarn runt 5 år gamla, så tänkte jag att då får väl någon av dem den då. Men den blev betydligt bättre blockad, nu mäter den 1,55 m x 0,55 m. Funkar att ha som "prydnadssjal" - men egentligen vill jag ju ha dem stora och nästan lite bylsiga och gosiga!
Garn: Gjestal Baby Ull, i färg nr 866, grön. Det gick åt mindre än 1,5 nystan! Det här garnet är lite roligt, för det känns ganska hårt och nästan lite tråkigt när man stickar med det, men så fort man har tvättat ur det så blir det hur gosigt som helst. Jag valde detta för att det är ganska tunt och för att det inte luddar.
Stickor: Fullständigt vidriga Knitpro Acryl, nr 5. (De var så hemska att sticka med, att jag beställde ett nytt set med trästickor - men de har fortfarande inte kommit...)
Svårighetsgrad: 1 av 5. Lätt som en plätt, bara räta, aviga, sticka ihop och omtag.
Nöjdhetsgrad: 4 av 5 totalt. Jag gillar mönstret, och garnet och färgen. Jag hade ju velat ha den större förstås. Jag tror att jag ska göra en till snart, i rätt storlek och i svart kanske. Har svart merino som legat länge och väntat på rätt projekt!


5 kommentarer:

  1. Ser ut att vara en svår tv stickning. Fantastiskt att du klarade av det och samtidigt hänga med i en spännande film! Jättefin! / Annika

    SvaraRadera
  2. Jättesnygg, både färg och mönster!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Annika att det ser ut att vara svår tv-stickning men den blev fantastiskt snygg!!!

    SvaraRadera
  4. Vilken färg! Ursnygg sjal på en snygg tjej. =)

    SvaraRadera