måndag 11 augusti 2014

FO: Lin-linnet!




Jag fäste ihop kvarnhjulen mitt bak med zigzag-luftmaskor, och det kunde ju ha blivit snyggare... Det roligaste med denna bilden dock är att jag upptäckte först efter att jag fotat, att hon har linnet bakochfram!


Jaha, då var detta klart då! Så här går det till när jag gör något sånt här; jag börjar med en bild, antingen en bild i mitt huvud, eller en bild som jag har sett. Den senaste tiden har jag fått mycket inspiration från Pinterest (sök på tex "crochet clothes"). Det här linnet planerades till min ena dotter, och jag letade fram bilder på några olika varianter som jag trodde att jag skulle kunna få till, och så fick hon peka på den som hon tyckte var snyggast. Har lärt mig att när jag ska göra något till någon annan, så är det hemskt viktigt att jag och mottagaren har samma bild av resultatet. Och när vi har hittat en bild som är ok, så pratar vi om vad som är snyggt med just det plagget. Förebilden till det här linnet, är DETTA (och ja, det är inte särskilt likt, men det har drag ändå tycker jag... Det står i beskrivningen av bilden, att det finns gratis diagram, men mitt virusprogram låter mig inte öppna sidan så jag vet inte om det stämmer. Och jag framhärdar inte, för jag vill inte hamna på någon rumänsk porrsida...)

Sen letar jag efter strukturer som liknar bilden, och virkar så! Jag har upptäckt att jag tycker att det är himla fint med rader av stolpar, och stolpar och nätstruktur är ju busenkelt att göra. Jag kan som sagt inte något annat än det mest basala, men om man har tur att hitta ett diagram så brukar det gå bra ändå. Till det här linnet hittade jag till exempel ett diagram på en avslutande kant, som jag använde mig av. Jag har inte gjort exakt så, har justerat lite efter mitt linne, men i stort sett. "Kvarn-hjulen" såg jag på ett mönster på Ravelry (Trillium Tunic), och jag har tidigare sett en filt på Garnstudios hemsida som jag tyckt var så himla häftigt i liknande teknik, så jag testade att göra ett mitthjul bara. (Hur svårt kan det vara, liksom) Efter lite trial and error, så fick jag till en liknande variant. Och det är just på grund av att det går att göra så här, bara köra, som jag tycker att det är så kul med virkning!

Mönster: Inget mönster, men DEN HÄR bilden utgick jag alltså från.
Garn: Strikk-lin, i färgen Guldockra. Färgen var anledningen till att detta garn inhandlades överhuvudtaget, blev störtförtjust i den. Det gick åt strax under 300 g (eller om man ska vara exakt, 275 g. Jag har en garnvåg äntligen!). Detta var en ny bekantskap för mig, och jag har inte stickat särskilt mycket i lin tidigare. Men detta var HELT annorlunda än det jag tidigare prövat, det här var riktigt trevligt att hantera. Känns inte alls så stelt och omedgörligt som annat lingarn (har prövat 2 andra märken). Men det är ju ändå ganska stumt jämfört med ullgarn tex, så det där att göra nystan med min nystmaskin var ju rätt onödigt. Det blev inte ultimat, om man säger så.
Virknål: Virknål nr 4,5.
Storlek: Tja, eftersom dottern inte var hemma då jag ville börja, så tog jag en av hennes toppar med lös passform, och mätte bystvidden. Jag gjorde "kvarn-hjul" i det måttet, och så körde jag på därifrån.
Svårighetsgrad: 1 av 5. Bara basgrejor, och så hittade jag ju som sagt var ett diagram  på den avslutande kanten som jag kunde använda mig av.
Nöjdhetsgrad: Detta är väl kanske en 4:a av 5 tror jag. Jag är mest nöjd med hur det ser ut och passformen som jag tycker blev riktigt bra, jag har blivit bättre på passform. Däremot tycker jag nog att linnet är ett par cm för långt, och nu i efterhand tycker jag att jag  skulle hoppat över  luftmaskbågarna under kvarnhjulen. Men ett STORT feltänk gjorde vi ju innan jag ens började virka på linnet, och det är ju att göra det i lin... Lin är ju lite styvt och stelt, även om just detta garnmärke var riktigt behagligt, så det är kanske inte det skönaste att ha emot huden.

7 kommentarer:

  1. Det är så jäkla snyggt! Ett riktigt WOWlinne!

    Du är verkligen duktig på att designa själv! Visst får du inspiration från andra, men slutresultatet är helt din egen design.

    Och det passar din dotter så himla bra! det är skitsnyggt på henne!

    SvaraRadera
  2. Jättesnyggt! Så kul att se det färdiga resultatet. Kul att se proportionerna."Kvarnhjulen" ser mycket större ut när man ser linnet på din dotter. Jag gillar din metod - att utgå från en bild och sen prova dig fram. Även om du beskriver väldigt bra hur du gör kan jag ändå inte förstå hur du får till det. :)
    Och längden - ja, sånt är ju en fråga om tycke och smak. Jag tycker längden blev jättebra, snyggt med spetsarna i nederkant.

    SvaraRadera
  3. Jag är stum av beundran! Så snyggt linne! Att du kan få till det så bra genom att bara titta på bilder!

    Kul att läsa om hur du går tillväga, från idé till färdigt resultat.

    SvaraRadera
  4. Såååå.... snyggt!!!! Du är helt otrolig :)

    SvaraRadera
  5. Jäklars (förlåt) så jiddrans snyggt. Du skulle göra något mera av din begåvning som att skriva ner mönstret du skapar och ge ut en virkbok! Det grejar du säkert.

    SvaraRadera
  6. Man kan bara stämma in i med alla andras kommentarer.jag tycker dock att lin är skönt att ha på huden det blir bara mjukare ju mer man använder det .

    SvaraRadera