onsdag 1 maj 2013

FO: Dip dye sweater

Så där, då var denna klar! Blev av med lite av min stash, men knappt hälften av detta bomullsgarn är ändå kvar. Vet inte vad jag ska hitta på för att bli av med det...
 


Mosstickning är himla fint tycker jag!

Heter detta "vriden resår"?

Virkade kräftmaskor - jag undrar vad det heter på engelska.
Mönster: Jag har inte haft något mönster, men däremot har jag kollat lite på mått på ungefär hur stor en tröja i storlek 116 cl eller 5-6 år bör vara, och så har jag försökt hålla mig till det. Jag insåg när jag stickade det sista på andra armen, att jag inte har funderat över halshålet - så det vet jag inte alls om det funkar, tänk om det är för litet! Det är ju inte så flexibelt eftersom jag inte har haft resår runt halsen. Jaja, det visar sig väl. I alla fall är allt väldigt simpelt, allt är rakt liksom.
Garn: Drops Paris, från garnlagret då. Har inte riktigt koll på hur mycket det gick åt, men gissar på kanske ett nystan vardera av de blåa färgerna, och kanske 2-3 av det naturvita? (Nu skulle jag ha haft en garnvåg minsann...)
Stickor: Nr 5,5 rundsticka och strumpstickor.
Svårighetsgrad: 2 av 5.
Nöjdhetsgrad: Konstigt nog är jag nöjd med denna! (Jag hade inte väntat mig det.) Det jag är nöjd med är hur det blev med färgerna, och jag gillar strukturen som blir med mosstickning. Jag gillar enkelheten i uttrycket, tycker att det är lite "Pickles" över den om ni förstår hur jag menar! Jag som inte gillar att sticka i bomull, tyckte att det var helt ok med detta projekt. (Känns som om jag sagt det ett tag nu, kanske måste revidera mig och inse att jag inte alls har något särskilt emot att sticka i bomull?) Jag har gjort tröjan något fyrkantig, men eftersom jag tror att bomullen kommer att "hänga ut sig", så ville jag inte göra den längre för att det inte skulle bli en tunika... Vad jag är mindre nöjd med är att det syns var övergången mellan strumpstickorna var, oavsett hur mycket jag sträckte och drog i garnet där. Jag hoppas att det rättar till sig när den tvättas. Jag tycker att detta är en 3:a av 5 möjliga, men jag är beredd att gradera upp den till en 4:a, om det visar sig att den går att använda också!

För övrigt så tycker jag nog att jag får lite plus i kanten för detta projekt, dels för att jag använde garn från lagret och dels för att jag började med att göra en provlapp! Jag testade olika strukturer och tjocklek på stickor, och det händer inte ofta kan jag säga.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker verkligen att du ska vara stolt över den här tröjan Blenda. Jättesnygg!

    SvaraRadera
  2. Jätte, jättefin! och jag tycker också om mosstickning

    SvaraRadera
  3. Åh vad fin! Det kanske är en sådan jag ska satsa på med mina fem nystan DROPS Muskat?

    SvaraRadera
  4. Knallfin! Likte strukturen, perlestrikk er undervurdert, jeg burde bruke det mer.

    SvaraRadera