söndag 18 november 2012

FO: Snöstjärna

Det blev ett par virkade vantar i överblivet turkos alpacka igår kväll. Och eftersom jag satt uppe och väntade på partajande dotter, så pyntade jag dem lite mer än jag brukar. Inte för att det blev så jäkla bra, men jag har inte så höga krav på mig själv när klockan är en bra bit efter midnatt en lördagskväll...

Det är ju detta med ljuset så här års, va. Tror jag tagit ca 70 bilder för att få till något hyfsat, och inte blir det bättre av att jag är under upplärning med min kamera.

Det visade sig att jag hade en ganska luddig bild av hur en snöstjärna ser ut.


Nu blir det till att göra ett nytt par "utan jox", för dottern som siktat in sig på dem tyckte att jag förstört dem med pyntet... Jaja, jag får väl använda dem själv för bövelen, inte värre än så!

Mönster: Inget mönster, jag mätte på handen bara allt eftersom.
Storlek: Storlek och storlek, jag tror jag har mediumstora händer, så M då.
Garn: Drops Alpacka, från restgarnslagret. Turkos, tror det gick åt drygt ett nystan kanske (svårt att veta, det var två påbörjade nystan). Yttepytte av det naturvita.
Virknål: 3,5.
Svårighetsgrad: 1 av 5. Eftersom jag inte följde något mönster, så var ju det svåraste att göra båda lika...
Nöjdhetsgrad: Ja, JAG blev ju nöjd, tyckte de blev lite söta, i alla fall  om man kisar lite med ögona - och jag tror knappast att någon kommer att detaljstudera mina vantar, så. En 3:a får dem i alla fall!

Snöstjärnan virkade jag på frihand, och så sydde jag fast den med sytråd sen.

Bilderna är som sagt tagna i ganska pissigt ljus, och jag har lekt lite med dem i gratisredigeringsprogrammet Pixlr. Ganska kul faktiskt, och det finns förvånansvärt mycket saker man kan göra där. Dock har jag märkt att det ibland är svårt att spara bilderna, så numera dubbelkollar jag alltid att de finns i mappen innan jag stänger ner bilden.

Nästa par tror jag att jag ska göra i Maria Olssons "Vargavinter", hon gör en annan tumme än mig ser det ut som. Det var för övrigt där jag fick inspirationen till hur jag skulle dekorera mina vantar!

11 kommentarer:

  1. Jag gillar dem skarpt, snöstjärnor är en favorit och turkos en annan. /Julia (http://stickaovirka.blogg.se)

    SvaraRadera
  2. Jo men dom blev ju urläckra !! Skulle bära dom med stolthet ^^

    SvaraRadera
  3. De är ju jättefina med snöstjärnan!

    SvaraRadera
  4. Kul idé med snöstjärnorna, de blev jättefina!=0) Håller själv på att virka min andra turkosa vante nu, man blir glad av färgen tycker jag.

    SvaraRadera
  5. Jättefina vantar! Snöflingan påminner mig om snöflingor min mormor virkade i vitt bomullsgarn och stärkte och hängde upp i fönstret till advent!
    Och jag gillar att läsa om mammor som sitter uppe och väntar :-)) Jag är inte där ännu, men oj vad jag kommer att sitta uppe...

    SvaraRadera
  6. Skitsnygga tycker jag ! Det där med en snöflinga och det turkosa blev himla fräscht

    SvaraRadera
  7. Å så fina och vilken härlig färg. Men så bra att du får behålla de där vackra vantarna själv :-))
    Verkar som att det just nu går en virkningsvåg av vantar. Jag har aldrig virkat vantar tidigare, men har just nu virkat ett par....och det är efter Vargavintermönstret. Det är ett bra mönster.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att dom blev väldigt söta med detalerna, snöflingan var en rolig och fin grej :)

    SvaraRadera