söndag 30 mars 2014

FO; I'm diving!

Det var svårt att hitta ett bra fotoljus idag, pga så himla mycket ljus och sol!


Mönster: Detta är alltså en "Diving In", som är en beskrivning och inget absolut mönster. Jag avslutade sjalen med en "bind off-border", som jag hittade hos The Wooly West, på hennes Truly Tasha's Shawl.
Storlek: Ingen storlek direkt, jag stickade tills det ljusa garnet tog slut, och sedan tills jag tyckte att det såg proportionerligt ut med det mörka partiet. (Jag vet inte vad det är för gyllene regel som gäller här, men jag noterade att om man inte har balans mellan de olika partierna så ser det heltokigt ut. ÄLSKAR Ravelry, där man kan titta på andras projekt och lära av deras misstag...) Den blev totalt 190 x 50 cm sisådär.
Garn: Drops Baby Merino. Två färger, marinblå och ljusblå (eller ljusturkos kanske?), och det var minsann restgarner! Jag har alltså gjort slut på det ljusa, men det marinblåa har jag fortfarande kvar av.
Stickor: Knitpro nr 3. Hade ingen 3:a så jag köpte en i metall. Vet inte om det var just detta exemplar, eller om det är så på Knitpro i mindre storlekar, men hur jag än drog åt så vred tipparna hela tiden upp sig. Förbannat irriterande när garnet fastnade i skarven.
Svårighetsgrad: 1 av 5. Superlätt, bara ökningar och minskningar.
Nöjdhetsgrad:  Tycker jättemycket om den, så det är nog en 4 av 5 faktiskt. Men SERIÖST, så himla tråkig att sticka! Men jag älskar rätstickat, numera är det bland det finaste jag vet... Och det är effektfullt med ränderna. Tycker att färgerna påminner om havet (tror det var Anna som sa det först, och nu kan jag inte sluta tänka på det!) Avmaskningsspetsen däremot var betydligt roligare, och jag gillar hur den blev. Enkelt och effektfullt. Kommer säkert att använda detta sätt att avsluta en kant igen.

7 kommentarer:

  1. så snygg den var! jag gillar verkligen hur fint färgerna kontrasterar varandra. gillar verkligen liknelsen om havet, för det stämmer precis:)

    jag har knippor, och jag har inga problem med att stickan vrider upp sig. men då måste man se till att skruva fast den ordentligt med den där stålpinnen som följer med:)

    om du inte fick en sådan liten stålpinne, eller om det inte hjälper att skruva fast med den, så tycker jag att du skall gå tillbaka till affären och prata med dom:)

    tack för boktipset förresten, jag skall kolla om jag hittar den boken nästa gång jag är på biblioteket:)

    SvaraRadera
  2. Et vakkert sjal. Nydelige farger som havet. Du vil sikkert få et favorittsjal. ;-)

    SvaraRadera
  3. Den blir så snygg! Jag har varit sugen på att sticka mig en...
    Synd bara att den faktiskt också ser väldigt tråkig ut att sticka...
    Jag tycker Knitpro blir sämre och sämre i kvalitén. För mig vrider de också upp sig lätt, och dessutom så är det ofta skarv mellan trädel och metalldel. Jag har köpt Addi lace istället. Nästa gång ska jag testa Chiao goo.

    SvaraRadera
  4. Jadu, favvostickningarna är ju inte alltid de roligaste... ;)

    Härligt att du blev så nöjd med resultatet, nu med all tristesstickning den inneburit! :)

    Tycker att det verkar vara mycket rackel med KnitPro numer.... tyvärr ska jag säga, för jag gillar stickorna annars, och mina gamla funkar bra fortfarnade, men nja, jag drar mig för att köpa några nya spetsar...

    SvaraRadera
  5. Jättefin men jag kan känna igen mig i att det blir lite trist i längden , svårt att sticka jämt också när man stickar under längre period.

    SvaraRadera
  6. Den är jättefin i färgsättningen och jag förvånas att den blir så fin av "bara räta".......

    SvaraRadera
  7. Den blev verkligen supersnygg! Jag älskar färgkombon!!!

    SvaraRadera