måndag 14 juli 2014

FO; Poncho done!






Mönster: Inget mönster, men DEN HÄR bilden kikade jag på...
Garn: Drops Cotton Merino. Det gick åt ungefär 350 g. Det var andra gången jag använde detta garn, och det är supermysigt! Skönt och mjukt, och smidigt att både sticka och virka med. (Garnet kan tvättas i 40 grader i maskinen, men det har jag inte testat ännu, så jag vet inte om det kanske noppar eller så då.)
Virknål/stickor: Virknål nr 4,5, och rundsticka nr 5,5.
Storlek:  Storlek och storlek, den funkar på både mig, och på dottern som är betydligt mindre.
Svårighetsgrad: 1 av 5. Jag kan ju bara bas-grejer när det gäller virkning, så det är bara sånt jag gjort. Men det är ju hemskt tacksamt att virka, för det är lättare än att sticka på frihand. Jag upplever att man måste tänka FÖRE när man stickar, medans man kan göra lite allteftersom när man virkar.
Nöjdhetsgrad: Detta är nog en 4:a av 5! Det har varit hemskt roligt, just för att det är så förlåtande med virkningen, och så smidigt att snabbt justera när det inte blir riktigt som man tänkt. Jag gillade rutorna som jag började med, mönstret på dem hittade jag HÄR. Det blev en riktig sommarponcho!

12 kommentarer:

  1. Otroligt fin! Kul att den är frivirkad dessutom.

    SvaraRadera
  2. Men å så snygg! Jag är impad av att du fixade att göra den på fri hand! Vilket härligt sommarplagg.

    SvaraRadera
  3. Så... snygg!!! Ni passar lika bra i den båda två. Är impad över att du har frivirkat. Du borde göra mönster som du kan sälja på ravelry :)

    SvaraRadera
  4. Jodå, diagnosen heter synestesi. :) Jag tror att det faller inom spektrat "normalstörd". ;)

    SvaraRadera
  5. Den var ju verkligen något i hästväg! Ursnygg, milt uttryckt!!

    SvaraRadera
  6. Har följt din frivirkning med spänning och det blev mycket snyggare än vad jag kunde ana. Så himla snygg, både på dig och på dottern.

    SvaraRadera
  7. Vad fin den blev. En riktig sommarponcho. Jag tycker att du kombinerar dina enkla baskunskaper till ett mästerverk. Jag håller med om skillnaden på stickning och virkning. Stickning kräver lite mer eftertanke, om man inte vill repa upp alltför mycket. Och teknikerna blir himla fina tillsammans.
    /Anna

    SvaraRadera
  8. aaaaaaaaaaaahhh sååå snygg och du är fantastisk att skapa fina alster på fri hand!

    SvaraRadera
  9. Fin poncho och härliga bilder!

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera